Kan en mobil app forbedre arbejdsmiljøet?

‘HR OG FORRETNING’

En mobil app der kan forebygge stress, højne arbejdsglæden, forbedre arbejdsmiljøet og sænke sygefraværet – virkelig??

Måske er det bare mig, der er håbløst gammeldags og helt bagud, når det gælder moderne teknologi og hjælpemidler? Nuvel, jeg var nok lidt længere tid om at ride med på smartphone-bølgen end så mange andre. Og jovist, det er kun et års tid siden jeg fandt vej til Facebook, det benægter sig ikke. Men jeg kan simpelthen ikke beslutte mig for, om den nyeste trend inden for HR er ’gal’ eller ’genial’!?

En mobil app der kan forebygge stress, højne arbejdsglæden, forbedre arbejdsmiljøet og sænke sygefraværet… det lyder næsten for godt til at være sandt, eller hvad?!

For de nysgerrige, men samtidigt undrende, kan jeg lige hurtigt fortælle, at tanken bag app’en er, at alle medarbejdere lader sin mentale tilstand monitorere via en app på telefonen. App’en sender dagligt eller ugentligt nogle spørgsmål til medarbejderen hvilke kan afsløre, om humøret er på vej op eller ned. Lederen modtager rapporterne for sine medarbejdere og kan på den måde ”læse” afdelingens tilstand.

Måske er det netop dét HR trænger til? Efter en tid med fokus på nøgletalsanalyser, big data, statistikker mig her og validitet mig dér, virker det som om HR markedet igen har fokus på mennesket bag medarbejderen. App’en giver medarbejderen et talerør og en mulighed for at blive hørt og set – giver lederen en mulighed for at handle på uhensigtsmæssige tendenser – giver HR en mulighed for at komme med hjælp, sparring og input – inden det hele ramler sammen… hvis der da ellers er nogen der virkelig lytter og kigger!!??
For risikoen, som jeg ser det, er at vi lader nogle mennesker tilbage, som tror de er blevet set og hørt. Men som i virkeligheden er blevet en del af statistikken og i værste fald et irriterende frit fald på en ellers opadgående kurve. Hvis lederen bagved app’en og alle monitorerne ikke mestrer at handle ansvarligt på strømmen af information om medarbejdernes mentale tilstande, ramler det hele altså sammen alligevel. Måske endda i et endnu større rabalder.

Et par af udbyderne af denne hersens nymodens teknologi, har været forudseende og har placeret erhvervspsykologer og specialister i den anden ende af medarbejdernes mobiler. Det er slet ikke nogen dårlig idé. Så er der da i det mindste en respons, når arbejdsglæden daler og stressen stiger. Jeg kan bare stadig ikke gennemskue hvornår lederen kommer på banen for at tage det ledelsesmæssige ansvar?

Ja, måske er jeg nok gået bagud af dansen 🙂 Men tillad mig alligevel at slå et slag for go’ gammeldaws ledelse. Dér hvor lederen taler med sine medarbejdere, er nærværende, anerkendende, reagerer på ændringer i medarbejdernes adfærd, tager ansvar og reflekterer over sin egen ledelsespraksis.

Jeg bliver nok ikke ’first mover’ på den der app. Men jeg glæder mig vanvittigt meget til at se, hvordan markedet og ikke mindst medarbejdere og ledere tager imod den. Måske viser den sig at være ’det nye sort’!?

Gal eller genial – Hvad synes du? Kom meget gerne med dit besyv, eller kontakt mig for en uforpligtende snak om muligheden for et samarbejde.

Jeg glæder mig til at møde dig.

Diana Plahter

Del gerne budskabet:

Leave Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.