‘HR OG FORRETNING’
Der er vel næppe nogen der ikke forarges, når hospitalernes manglende evne til at samarbejde på tværs af faggrænser og afdelinger får katastrofale følger for patienterne. Sådanne sager har vi nok alle sammen haft tæt inde på livet i et eller andet omfang. Eller harmes, når sager om socialforvaltningens manglende samarbejde med politi, pædagoger, lærere og sundhedspersonale får mediernes bevågenhed, fordi endnu et barn har lidt overlast og nød. Hver eneste gang det sker, er en gang for meget. Og vi, ”tilskuerne”, undrer os over, hvorfor de (læger, sygeplejersker, SOSU’er, socialrådgivere, lærer, pædagoger og politi) dog ikke kan blive bedre til at kommunikere på tværs af faggrænserne. Lægge deres stolthed til side og begynde at kommunikere om en helhedsorienteret indsats.
Kan du genkende tanken? Hvis du kan, er jeg sikker på, du er modtagelig over for budskabet i dette lille opråb og invitation om at samarbejde…
For det gælder altså også os i det private. Ligesom de offentligt ansatte, skal vi også lægge os i selen for at bryde faggrænserne og blive bedre til tværfagligt samarbejde. I det offentlige bliver det svigtende samarbejde meget tydeligt, når medierne fremstiller enkeltsager, hvor den manglende tværfaglighed får katastrofale følger for en patient eller et barn. Endnu har jeg dog til gode at høre om den medarbejder, der stiller sig frem og fortæller, hvordan han mistede sit job og derfor måtte gå fra hus og hjem, hvilket resulterede i svær depression, stress og en langvarig sygemelding, fordi hans virksomhed ikke var god nok til at styrke forretningen gennem et målrettet tværfagligt samarbejde om at sikre forretningsgrundlaget. Det er altid ’markedets skyld’, når vi hører om disse sager – Svigtende ordretilgang, vigende kunder, manglende efterspørgsel. Desværre bunder den egentlige årsag til nedskæringerne nok alt for ofte i faglig stolthed, en vi-ved-bedre og vores-bidrag-og-input-er-det-vigtigste holdning, som forhindrer forretningsenhederne i en tværfaglig fælles front. Måske er det frygten for at åbne op for eget maskinrum, der afholder afdelinger i at samarbejde? Eller en gammel og udtjent siloopbygget organisationsstruktur, hvor hver faggruppe deler kontor, afdelingsmøder og bord i frokoststuen? Måske bunder det i uvidenhed om de andre afdelingers fagområde og bidrag til forretningen?
Jeg ved det faktisk ikke. Jeg mener blot at kunne konstatere, at vi kan gøre det meget bedre! Og jeg vil gerne være den første til at række hånden ud…
Til Marketing! HR vil meget gerne samarbejde om at styrke virksomhedens employer brand. HR ved en masse om hvilke kompetencer vi kommer til at mangle i fremtiden. Vi ved hvem der søger virksomhedens stillinger og, endnu vigtigere, hvem der ikke gør (og som vi gerne vil tiltrække). Vi ved hvad der motiverer mennesker og gør vores virksomhed til en attraktiv arbejdsplads. I kender til modtagerorienteret kommunikation, virkemidler, strategisk markedsføring og alt dét I kan, som HR ikke skal gøre sig klog på.
HR har brug for jer, Business Controllere og -Analytikere. Til at hjælpe med at opstille businesscases på de tiltag vi sætter i værk for at højne kompetenceniveauet og kapabiliteten, styrke ledelsen eller omorganisere forretningsenhederne. HR vil til gengæld gerne bidrage med input til, hvilke måleparametre der rent faktisk måler virkningerne af kompetenceudviklingen, sammenhængskraften og ledelsen.
Og til jer Supply Chain og Key Account Managers. Skulle vi ikke hjælpe hinanden med at undersøge hvordan vi kan indrette forretningen, så den for alvor skaber værdi for vores kunder og samarbejdspartnere. Undersøge hvilke trends og strømninger, der rør sig i markedet nu og i fremtiden – lokalt, nationalt og globalt – og sammen gøre os klar til at imødekomme disse nye spændende udfordringer. HR ved hvordan man arbejder med at styrke virksomhedskulturen og hvad der skal til for at gøre medarbejderne robuste og forandringsparate. I ved hvordan man tilpasser værdikæderne, minimerer omkostningerne og øger indtjeningen.
Og sådan kunne jeg blive ved… Jeg håber, at budskabet står klart!?
Kære kollegaer, Vi kan ikke undvære hinanden! Vi bliver nødt til at samarbejde og indtage en mere holokratisk og tværfaglig tilgang, hvis vi ønsker at styrke vores forretning. Supply Chain kan ikke styrke virksomhedskulturen alene, businesscases giver i sig selv ikke større sammenhængskraft og vi tiltrækker ikke nødvendigvis de rette kompetencer ved at markedsføre virksomhedens produkter.
Og hermed et opråb og en invitation om at samarbejde på trods af, eller måske nærmere som forudsætning af vores forskelligheder.
Jeg glæder mig til at møde jer.