Er virksomhedsstrategier mon ligesom nytårsforsæt?

‘HR OG FORRETNING’

’Det er jo tradition’ således lød statusopdateringen fra én af mine tidligere klassekammerater, da han den 2. januar bekendtgjorde sit nytårsforsæt med et facebook ’tjek ind’ i det lokale fitnesscenter. Det lød vel nærmest som om han havde opgivet på forhånd… ikke at intentionen fejler noget, jeg har kæmpe stor respekt for de mange, der tager kampen op hver januar, men ’traditionen’ kunne tyde på, at det er noget han har gjort før – tjekket ind i fitnesscentret den 2. januar – med bitter erfaring for, at forsættet ikke holder længe.

Det fik mig til at tænke på, om virksomhedsstrategier mon kan sidestilles med nytårsforsæt… de bedste intentioner om at ville ændre på nogle omstændigheder, gøre noget bedre, stærkere eller sundere ved at fremsige et ønske på virksomhedens vegne (jeg er selvfølgelig helt bevidst om, at de fleste virksomheder arbejder meget intenst med denne proces – at finde frem til hvad ”ønsket” for virksomheden er). Men med en (u)bevidsthed om, at der er mange forhindringer på vejen til målet. Hvis det forholder sig med virksomhedsstrategier som med nytårsforsæt, så holder 25% af dem kun i en uge…

En anden af mine kammerater har grebet sit nytårsforsæt lidt anderledes an. Han har også en intention om at ville være sundere og stærkere, så han har hyret en coach og personlig træner, der har forstand på netop det – at gøre mennesker sundere og stærkere. Sammen har de lagt et program for kost, motion og træning. De har ikke bare defineret målet men også lagt en klar plan for at nå målet. De har sammen udvalgt de fokuspunkter, der skal arbejdes målrettet med og har lagt en plan for hvornår og hvordan det skal gøres. Coachen er med ved træningen, deltager aktivt, bakker op, motivere og engagerer sig i min kammerats målsætning. Coachen ved hvad der skal til for at nå målet. Han bliver ikke overmandet af hverdagen, vaner, travlhed og uforudsigelige hændelser, men kan bevare overblikket og være en støtte og en rettesnor på vejen. Man kan selvfølgelig aldrig vide, men mon ikke denne meget målrettede tilgang har bedre chancer for at holde længere end den uge som ’traditionen’ har!?

Hvad angår eksekvering af virksomhedsstrategier, forholder det sig desværre på samme måde som med nytårsforsæt. Ikke mange af dem, bliver rent faktisk omsat i virksomheden og dagligdagen. Årsagerne kan være mange, men helt sikkert er det, at strategien har bedre chancer for at blive eksekveret, hvis virksomheden arbejder lige så målrettet med selve implementeringen som med formuleringen af strategien. Det er ikke nok blot at fremsige virksomhedens mål eller ’tjekke ind’ på strategidagen den ene gang om året.

Mikael Vest fra Vinderstrategi A/S peger på 5 punkter, som virksomheden med fordel kan fokusere på, når strategien skal eksekveres – ledelse, organisering, ejerskab/involvering, kommunikation og målepunkter. Jeg noterer mig, at 4 ud af de 5 punkter direkte refererer til medarbejderne i virksomheden. Strategien kan ikke udleves uden om de mennesker, som skal få tingene til at ske. Og hvis det er lige så svært for medarbejdere at ”holde strategien” som at ”holde nytårsforsættet”, har strategien som bekendt ikke mange chancer.
Virksomhed! Allier dig med en professionel konsulent der, ligesom min kammerats coach, ved hvad der skal til for at nå målet, kan deltage aktivt i implementeringen og ikke lader sig overmande af hverdagen og vanerne. Lad ikke strategien blive til en ’tradition’ medarbejderne ’tjekker ind på’ én gang om året. Strategien ER dine medarbejdere og dine medarbejdere ER stratgien.

PS. Mit svar til førstnævnte kammerat var ’Godt arbejde! Håber du bliver ved helt til slut marts, til den tid vil du slet ikke kunne undvære det’
Jeg glæder mig til at møde dig.

Del gerne budskabet:

Leave Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.